A Székesfehérvári Járásbírósággal átellenben, az evangélikus templom előtt éktelenkedik egy otromba elektromos szekrény, mely fizetős reklámfelületként is funkcionál, és a felirat szerint a dobozon elkövetett illegális plakátragasztás jogi következményekkel jár. A graffitiről viszont szó sem esik a figyelmeztetésben, nem mintha egy ilyen matrica bárkit is visszatartani azok közül, akik a városok különböző üres felületeit arra használják, hogy festékszórással fejezzék ki magukat... Ezen a szürke rondaságon pedig egy esernyős patkány "kapott" helyet. Ez a stencilezett graffiti tulajdonképpen egy reprodukciója a híres brit graffiti-művész, Banksy egyik alkotásának. Tudniillik Banksy művészetének vissza-visszatérő elemei a patkányok, szerinte ezek az állatok a mindent túlélő kisembereket jelképezik, a nagyvárosok nemkívánatos, sőt gyűlölt figuráit. Könyvében így ír róluk: "Engedély nélkül léteznek. Gyűlölik, üldözik és elítélik őket. A mocsokban tengődnek néma keserűségben. És mégis képesek teljes civilizációkat térdre kényszeríteni. Ha mocskos vagy, jelentéktelen és általános utálat övez, a patkányok lesznek a tökéletes példaképeid." De érdekes tény emellett az is, hogy az angol RAT szó (ami patkányt jelent) az ART (ami pedig művészetet) anagrammája.

Ugyanezt a rágcsálót még Banksy: Wall and Piece - A fal adja a másikat című könyvében is megtaláltam, melyben Tokiót nevezik meg az ominózus kép (lent) helyszíneként.

És ha a graffiti bizonyítja, hogy Banksy a japán fővárost is meglátogatta, akkor az sem zárható ki, hogy a mi városunkban is járt már egyszer...
Rolf Singer