Érdekes Fehérvár

A névtelen sír rejtélye

2019. november 15. - Rolf Singer

Nemrég egy rettentően érdekes síremlék-együttesre akadtam Székesfehérvár egyik legöregebb sírkertjében, a Szedreskerti temetőben, azonban a kőelemek egyikén sem találtam feliratot. Szerencsére kaptam egy remek tippet, így végül kiderült, ki is készítette ezeket a különleges faragásokat.

dscn2771.JPG

dscn2791_1.JPG

dscn2824_1.JPG

madaras7.jpg

A szóban forgó sírokra a temető északkeleti sarkában találtam rá még a télen, de hiába vizsgáltam meg többször is, a kőelemek egyikén sem találtam nevet - nagy bánatomra alkotói szignót sem. Így csupán megmutatni tudtam e rendkívül érdekes alkotásokat a korábbi bejegyzésben. Ahogy akkor egy olvasóm is rámutatott, a faragványokon tulajdonképpen a magyar nép egyik legősibb szakrális jelképe, az életfa szerepel, a fiókáit saját vérével tápláló pelikán pedig viszonylag gyakori keresztény szimbólum, mely az önfeláldozó szeretetet jelképezi (és az egyházi ábrázolásokon - ahogy itt is - a pelikánok csőre rendszerint rövid és hegyes). De nem mellesleg egy nehezebben észrevehető szarvas-alak is megjelenik az egyik sírkövön - érdemes tehát minden részletét alaposan szemügyre venni.

dscn2802_1.JPG

madaras8.jpg

madaras10.jpg

madaras5.jpg

A lehetséges alkotóra vonatkozó tipp Szabó Erikától érkezett, aki a Facebookon azt írta, hogy a tatai Kajla Ferencnél látott hasonló faragványokat, és lehet, ezeket is ő készítette. Eztán természetesen levelet írtam a kőfaragómesternek, és kiderült, hogy valóban az ő munkáiról van szó. Emlékei szerint úgy tizenöt éve készítette a síremlékeket, és elárulta, hogy azért nem látni neveket, mert a megrendelő házaspár jó egészségnek örvend, és az ajtók is - melyek mögött személyesebb faragások rejtőznek - csak akkor nyílnak majd ki, ha eljön az idő. A két sír valóban összetartozik - és azokat a földben lévő madár-dombormű köti össze.

kollazsok132.jpg

Néhány Kajla Ferenc alkotta síremlék másutt. A képeket a kőfaragómestertől kaptam.

"Mivel minden temető egy Ley-vonalon elhelyezett kerítéssel van építve ez a második olyan szakrális tér ami le van védve. Nagyon oda kell figyelni, ha bent épít az ember, és hozzátartozik a munkához a megrendelők felfokozott érzékenysége. Az én munkáimon sok a fény út és az mécsesekkel van elindítva. Ha van lehetőségem akkor keletre teszem az indítást, vagy kihasználom a bolygók mozgását." - írta a művész, aki egyébként magát csupán egy egyszerű iparosnak tartja: "a dolgaim nem műalkotások csak egy-egy gondolatra adott válasz".

Rolf Singer

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesfehervar.blog.hu/api/trackback/id/tr5315297626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása